Tedarik zinciri, bilişim teknolojisinin, sürekli büyüyen
fabrikalar, dağıtım merkezleri, depolar, malzeme tedarikçileri ve dağıtım
kamyonları ağının otomatik zeka kazanmaları için kullanılması şeklinde tarif
edilebilir. Zincir, hammaddenin yeryüzünden çıkarılmasından başlar ve ürün
tekrar kullanıldığında veya atıldığında sona erer.
Tedarik zincirindeki yönetim taktiği aradaki teşebbüs ve operasyonları yönetmektir: tedarikçilerden müşterilere, malzeme satınalmadan ürün tasarımı ve tüketici sonrası yeniden kullanıma, depolamadan dağıtıma ve muhasebeye. Tedarik zincirinin bu kadar karmaşık olmasının nedeni, bazı istisnalar dışında hiç kimsenin veya hiçbir departmanın yukarıdaki elemanların tümü hakkında sorumluluk veya bilgi sahibi olmamasıdır. Bu karmaşıklığa rağmen, tedarik zincirinin entegre edilmesinden sağlanan faydalar cezbedicidir.
Tedarik zincirindeki yönetim taktiği aradaki teşebbüs ve operasyonları yönetmektir: tedarikçilerden müşterilere, malzeme satınalmadan ürün tasarımı ve tüketici sonrası yeniden kullanıma, depolamadan dağıtıma ve muhasebeye. Tedarik zincirinin bu kadar karmaşık olmasının nedeni, bazı istisnalar dışında hiç kimsenin veya hiçbir departmanın yukarıdaki elemanların tümü hakkında sorumluluk veya bilgi sahibi olmamasıdır. Bu karmaşıklığa rağmen, tedarik zincirinin entegre edilmesinden sağlanan faydalar cezbedicidir.
Bu komplike ilişkileri yönetmek için bir yığın bilişim teknolojisine ihtiyaç vardır barkod tarayıcıları, elektronik veri değiş-tokuşu (EDI), uzman sistemler ve simülasyon yazılımları. Bilgi ve bilişim teknolojileri tedarik zinciri treninin lokomotif gücüdür. İlke, stokların bilgi ile yer değiştirmesidir. Tedarikçi ve müşterilerle iyi ilişkiler kurma sanatı, eski satınalma ve muhasebe fonksiyonlarını yeniden yapılandırma ve işlevler, hatta işletmeler arası ekipler kurabilme yeteneği de en az adı geçen teknolojiler kadar önemlidir.
Tedarik zincirindeki herbir oyuncunun amacı, en yeni bilgiyi
zincirdeki diğer firmalara iletmek ve bu şekilde daha mükemmel arz ve talep
dengesi sağlamaktır. Tedarik zincirinin kısa vadeli amacı gereksiz stokları
ortadan kaldırmak ve üretim ile müşteriye cevap verebilme hızını artırmaktır.
Uzun vadeli stratejik amaç ise, müşteri beklentilerini doğru yerde teslim
edilmiş doğru ürünle karşılamak, bu şekilde pazar payını ve karları
artırmaktır. Tedarik zinciri için ürünü kaynağından tüketim noktasına en kısa zaman ve en düşük maliyette götürmek
esastır.
Tedarik zinciri optimizasyonuna katkı sağlayan uygulama
yazılımları, tahmin etme, müşteri etkileşimli yazılımlar, ileri planlama,
dağıtım yönetimi, üretim planlama, depolama, ulaştırma planlaması ve tedarik
zinciri optimizasyonu unsurlarını içermektedir. Bu yazılımlar yöneticilere en
tecrübeli olanlarının dahi önsezileriyle öngöremeyecekleri fırsatları bulmalarına
yardım ederler.
Tedarik zincirinin temel faydası, firmanın tüm
aktivitelerini içerecek şekilde planlama yapılabilmesi ve bu planın zaman
içinde ayarlanarak sonuçların optimize edilmesidir. Ancak bunu yapabilmenin ön
koşulu, ayrı süreçlerin verilerini birleştirebilen bir altyapının olmasıdır:
farklı tedarikçilerden sağlanan malzemeler, dünyanın farklı yerlerinde üretilen
ürünler ve binlerce değişik şekilde paketlenen ve nakledilen çıktılar.
Stratejik Tedarik
1980'li yıllardan beri işletmeler satıcı tabanlarını
daraltmaya çalışmışlardır. Stratejik temin kavramının amacı, parça numarası
veya ERP sisteminden bağımsız olarak, aynı parçaya ait birçok siparişi
belirleyebilmektir. İlk olarak, satın alınan parçalar şekil, uygunluk ve
fonksiyona göre analiz edilir ve sınıflandırılır. Örneğin firmanın satın aldığı her vida, metal tipi,
uzunluk, çap vb özelliklere göre sınıflandırılmalıdır. Bu da firmaya tekrarları
önlemesine yardımcı olarak, toplam vida alımları hakkında net bir tablo
sunacaktır. Bu bilgiye dayanarak, firma en uygun satıcıyı seçebilir. Bu kararı
verirken fiyat önemli rol oynamakta, ancak hizmet, teslim sıklığı, minimum
sipariş miktarı ve ödeme koşulları da gözönüne alınması gereken kriterlerdir.
Stratejik tedarik, bölümler arasındaki satın almaları
konsolide eder. Sistem içinde yavaş hareket eden bileşenlerin ayrı yerlerde
tutulmasını elimine ederek ve idari maliyetleri düşürerek, satın alınan
bileşenlerin fiyatını %5-15 arasında düşürebilmektedir.
Global Pozisyon Belirleme Sistemi
Şimdiye kadar
işletmeler, malın kamyonlara yüklenmesi ile depoya gelmesi arasında geçen süre
içerisinde olup bitenlerden habersizdi, Ancak yeni teknoloji sayesinde
firmalar, tedarik zinciri içerisinde malın akışını takip edebilmektedirler.
Uydu temelli Global Pozisyon Belirleme Sistemi (GPS) alıcıları sayesinde
distribütörler her an firmanın sürücülerinin nerede olduğunu bilirler ve yeri
en uygun olan sürücüyü yeni bir iş için yönlendirebilirler. Bu sistemden önce
farklı bir mesaj sistemi kullanılmaktaydı ve bu şekilde sürücünün mesajı alıp
almadığından emin olunamıyordu.
Barkodlardan farklı olarak. herbir koli ürüne iliştirilmiş
olan pilsiz etiketlerin bir hat üzerinden geçirilmesine gerek yoktur. Bunlar
deponun içinde iken dahi alıcılar tarafından algılanırlar. Stok sistemleri
kamyonlar depoların kapılarından geçerken güncellenir. Bu sistemin başka bir
yararı da son satış tarihine yaklaşmış ürünlerin görüntülenebilmesidir. Bu
tarihten sonra bu ürünler Avrupa'da satılamamaktadır.
İnternet Dalgası
Şu an tedarik zinciri yönetimindeki büyük dalga zincirin
internete konulmasıdır. Web sayfasıyla, tüm üretim ortakları sipariş
alabilirler veya stoklarını kontrol edebilirler, veya müşteriler sipariş
verebilirler. Dikkatlerin üzerine çekilmesi gereken bir konu varsa, uyarı
sistemi tedarik zinciri yöneticisini uyarır.
Etkili Müşteri Yanıtı EDI ve barkod tarayıcısı kullanarak, distribütör firmalar
müşterilerin stoklarını kontrol edebilmektedir. Müşteri belirli bir üründen
fazla miktarda kullandığında, gece müşterinin bilgisayarı distribütörün
bilgisayarına veri ileterek hangi üründen satınalınması gerektiği konusunda
uyarı vermektedir, Tam zamanında hizmet sayesinde müşteriler stok maliyetlerini
düşürebilmekte, distribütörler de yeni müşteriler kazanmaktadır.
Endüstriyel distribütör ve üreticiler arasındaki tedarik
zinciri ihtilali tam zamanlnda teslim üzerinde yoğunlaşmışken perakendeci ve
tüketim mamulleri endüstrileri kendi tedarik zinciri markasını
geliştirmişlerdir. Bunun adı Sürekli İkmal Programı (CRP-Continuous
Replenishment Program) veya daha genel olarak Etkili Müşteri Yanıtı dır
(ECR-Efficient Consumer Response). Temel düşünce satış noktası verilerinin
perakendeciden tedarikçiye gerçek zamanlı olarak iletilmesi ve rafların
otomatik olarak yenilenmesidir.
Tedarik zinciri yönetimi geliştikçe, aşagıdaki görüş yaygınlaşmaktadır: "Savaş benim firmam ile rakip firma arasında değil, benim tedarik zincirim ile rakip firmanın tedarik zinciri arasındadır"
Tedarik zinciri yönetimi konusunda önde gelen firmalar lojistik
veya malzeme satınalma fonksiyonlarını yeniden yapılandırmaktadırlar. Yüksek
teknoloji firmaları bu konuda en aktif olanlarıdır.
En önde gelen firmalar yalnızca lojistik ve satınalma
fonksiyonlarını yeniden yapılandırmakla yetinmemekte, rekabet avantajı sağlamak
için diğer fonksiyonları da ele almaktadırlar. Bu konuda en atak girişimler
uluslararası stoksuz teslim zinciri oluşturmaya çalışan Japon otomobil
üreticileri tarafından yapılmaktadır. Ancak parçaları başka ülkelerden direkt
olarak üretim hattına getirmek soğukkanlı olmayı gerektirmektedir. Zincir en
zayıf halkası kadar güçlüdür.
Tedarik zincirinde firmalar az stokla çalıştıklarından, tedarik zincirindeki herhangi bir bağın kopması durumunda siparişleri karşılayamama söz konusu olacaktır. Tedarik zincirinin yeniden yapılanmasını yönlendiren, maliyetin düşmesinden çok müşterinin beklentileridir. Bu işe başlarken müşteriye hizmet vermedeki standardın ne olduğu sorulmalı ve cevaba göre strateji, stok politikaları, bilişim teknolojisi planları ve tedarik zinciri ortaklıkları belirlenmelidir.
Tedarik zincirinde firmalar az stokla çalıştıklarından, tedarik zincirindeki herhangi bir bağın kopması durumunda siparişleri karşılayamama söz konusu olacaktır. Tedarik zincirinin yeniden yapılanmasını yönlendiren, maliyetin düşmesinden çok müşterinin beklentileridir. Bu işe başlarken müşteriye hizmet vermedeki standardın ne olduğu sorulmalı ve cevaba göre strateji, stok politikaları, bilişim teknolojisi planları ve tedarik zinciri ortaklıkları belirlenmelidir.