Yalın düşüncenin temel amacı
organizasyonlar, teknolojiler ve sabit kıymetler üzerinde odaklanmak yerine,
ürün üstüne odaklanarak, kaynakları ürünü etkileyecek çalışmalara kaydırmaktır.
Buna bağlı olarak yalın üretim aşağıdaki şekilde tanımlanabilir:
Yalın üretim
; yapısında hiçbir gereksiz unsur taşımayan ve hata, maliyet, stok, işçilik,
geliştirme süreci, üretim alanı, fire, müşteri memnuniyetsizliği gibi
unsurların, en aza indirgendiği ideal bir üretim sistemidir.( John Krafchik)
Bir başka
tanıma göre yalın üretim, üretime devrimci bir yeni felsefeyle yaklaşmaktır. (
Shigeo Shingo)
Yalın üretim, üretime yük getiren tüm israflardan arınmayı
hedef alan bir yaklaşımdır. Yalın üretimin ana stratejisi hızı artırıp, akış
süresini azaltarak kalite, maliyet, teslimat performansını aynı anda
iyileştirmektir. Yalın üretim, müşteri
ihtiyaçları doğrultusunda malzeme veya bilgiyi dönüştüren veya şekillendiren ve
katma değer yaratan faaliyet ile zaman ve kaynak kullanan; ancak ürün üstüne
müşteri ihtiyaçları doğrultusunda değer ilave etmeyen ve katma değer yaratmayan
faaliyeti ayırt eden bir yaklaşımdır.
Kısacası yalın
üretim: “en az kaynakla, en kısa zamanda, en ucuz ve hatasız üretimi, müşteri talebine
bire bir uyacak, yanıt verebilecek şekilde, israfsız ya da en az israfla ve tüm
üretim faktörlerini en esnek şekilde kullanıp, potansiyellerinin tümünden
yararlanıp nasıl gerçekleştiririz?” arayışının bir sonucudur.
Yalın Üretimin Genel Özellikleri
Yalın üretim;
randımanı yüksek düzeyde imalat için ileri doğru önemli bir sıçrama adımıdır.
Japon otomotiv endüstrisi tarafından geliştirilen yalın üretim; emek-sanat
bağımlı ve seri üretimin avantajlarını birleştirir ve bu sayede öncekinin
yüksek maliyetinden ve sonuncunun katılığından sakınmış olunur.
Yalın
üretimde; çok çeşitli ürünler üretmek için üretimin her düzeyinde çok yönlü
eğitilmiş işçi ekipleri çalışır ve yüksek düzeyde esnekliği olan, otomasyonu
gittikçe artan makineler kullanılır.
Yalın üretim
sisteminde, pazardan gelebilecek hedefleri anında karşılayabilmek için üst
kademe yöneticilerden işçilere ve tedarikçilere kadar herkesin çalışması bir
bütün olarak birleştirilir.Başka bir deyişle yalın üretim, insanların çalışma şeklini değiştirir.
Yalın üretim,
daha fazla profesyonel yeteneklerin öğrenilmesini ve bunların katı bir
hiyerarşiden ziyade yaratıcı bir şekilde, bir takım atmosferi içinde
uygulanmasını gerektirmektedir.Yalın üretim, bu özelliği ile de insanların
çalışma şeklini değiştirmektedir.
Yalın üretimin ana amaçlarından
biri, sorumluluğu kuruluşun yapısal piramidinin aşağısındaki kişilere kadar
yaymaktır. Yani sorumluluk, firmanın organizasyon yapısının en alt kademelerine
kadar itilir. Bu da, çalışanların kendi çalışmalarını kontrol edebilme
özgürlüğü anlamına gelir, ancak bu aynı
zamanda pahalıya mal olacak hatalar yapma endişesini de ortaya çıkarabilir.
Yalın üretim, kesin olarak “kusursuzluğu”
hedef almıştır. Devamlı düşen maliyetler, sıfır hata ile imalat , sıfır stok ve
sonu gelmeyen ürün çeşitliliği gibi hedefler “kusursuzluk” hedefinin alt
hedefleridir. Yalın üretici bu hedefe ulaşmak için sürekli mükemmellik arayışı
içindedir.
Yalın üretimi
karakterize eden altı başarı faktörü vardır. Bunlar:
1-Proje
yöneticisi,
2-Ekip
çalışması,
3-Bilgi
kültürü,
4-Tedarikçilerle
entegrasyon,
5-Eşzamanlı
mühendislik ve
6- Tüketici
oryantasyonudur.
Bunlardan
ekip çalışması, proje yöneticisi ve tedarikçilerle entegrasyon faktörleri,yalın
üretim kavramını kendisine alternatif olan daha az rekabetçi Tayloristik
yapılandırılmış üretim kavramından ayıran faktörlerdir
Bu 6 başarı faktörünü uygulamayı öngören bu yaklaşım
tarzının temelinde, kalitenin anlamını
ve sistemini değiştiren “Toplam Kalite Kontrol Sistemi” bulunur. Kalitenin
“kalite kontrol” veya “kalite güvencesi” gibi tek bir departmanın sorumluluğu
olmadığını, kalitenin, mal ve hizmetler oluşturulurken aşama aşama elde
edildiğini benimseyen bu sistem, yalın üretimin temel taşlarından birisidir.
Çünkü yalın üretimde hedef; kaliteli mallar üretmek suretiyle ilk anda işi
doğru yapmaktır.